poniedziałek, 12 kwietnia 2021

Ptaki – usprawnianie motoryki narządów artykulacyjnych, kształtowanie prawidłowego toru oddechowego, rozwijanie słuchu fonemowego, zwrócenie uwagi na charakterystyczne cechy głosek tylnojęzykowych k, g, rozwijanie koncentracji uwagi.

 

1.       Gimnastyka narządów mowy. Dziecko, przegląda się w lusterku, wykonuje następujące czynności:

- ziewa, nisko opuszczając żuchwę

- chrapie na wdechu i wydechu

- drapią grzbietem języka o podniebienie

- nabierają powietrze nosem i zatrzymują w jamie ustnej (nadymają policzki)

- sięgają czubkiem języka pod wędzidełko językowe

2.        Zabawa oddechowa – „Fruwające ptaki”. Dziecko maluje ptaka, wycina go. Rodzic doczepia do wyciętego obrazka nitkę. Prosimy dziecko, by nauczyło ptaka fruwać dmuchając na nie. Zwracamy uwagę na prawidłowy tor oddechowy (wdech nosem, wydech ustami).

3.       Utrwalanie głoski „k”, „g” w sylabach. Prosimy dziecko, by powtórzyło:

ka, ko, ke, ku, ky; aka, oko, eke, uku, yky; ak, ok, ek, uk

ga, go, ge, gu, gy; aga, ogo, ege, ugu, ygy

4.       Zabawa słuchowo-artykulacyjna – „Kroki”. Rodzic wymienia kolejno nawy ptaków: bocian, wrona, kura, kaczka. Dziecko naśladuje ich sposób poruszania się oraz odgłosy. Zwracamy uwagę na prawidłową wymowę głoski „k”, „g”.

5.       Zabawa słuchowo-artykulacyjna – „Ptasia rodzina”. Rodzic opowiada historyjkę o przyjęciu u pani kury. Umawia się z dzieckiem, że kiedy usłyszy nazwę ptaka, wstaje i demonstruje jego głos.

     Na przyjęciu u kury i koguta zebrała się cała ptasia rodzina. Kura z radością pełniła rolę gospodyni. Witała wszystkich miłym słowem. Bocianowi powiedziała, że ma piękny biało-czarny fraczek. Zwróciła uwagę na nowe korale indyka. Pogawędziła z gołąbkami o ich nowym mieszkaniu na wieży ratusza. Uśmiechnęła się radośnie do przechodzących obok przyjaciółek kaczki i gąski. Nagle kogut krzyknął: „Kolacja gotowa!”. Kura zaprosiła gości na poczęstunek. Zastanawiała się, dlaczego nie ma wrony i kukułki. W tym momencie otworzyły się drzwi i stanęły w nich obie spóźnialskie. Wszystkie ptaki zasiadły do stołu.

6.       Utrwalanie głoski „k”, „g” w wyrazach. Prosimy dziecko o powtórzenie wyrazów zwracając uwagę na wymowę głoski „k”, „g”.

kapa, kanapa, kawa, kasa, kabel, kamień, kalosze, koń, koza, kula, kuchnia, kura,

ganek, garnek, gazeta, gorący, góra, guzik, gęś  

Brak komentarzy: