poniedziałek, 30 marca 2020

O sekwencjach słów kilka – czyli jak ważne są sekwencję w rozwoju mowy dziecka.


Zanim zaprezentuję kilka ćwiczeń, które można wykonać z dzieckiem w domu to najpierw kilka słów teorii.

Co to są sekwencje?
To uporządkowany, powtarzający się według określonej reguły / zasady ciąg znaków, symboli, zdarzeń, czynności, itd. Sekwencje są elementem, który wypełnia nasze życie, np.: mycie rąk (mydło-woda-ręcznik), ubieranie butów (nałóż-wsuń-zasznuruj), jazda na rowerze. Kiedy chcemy napić się wody najpierw odkręcamy butelkę, przechylamy ją i zakręcamy. Codziennie wykonujemy sekwencje ruchów, zapamiętujemy sekwencje dźwięków (każdy usłyszany wyraz), rozpoznajemy sekwencje znaków za pomocą wzroku.

Jak sekwencje wpływają na rozwój mowy?
Sekwencje to ćwiczenia, których wykonywanie bardzo angażuje i pobudza do działania lewą (językową) półkulę mózgu. Wskazane jest prowadzenie takich ćwiczeń szczególnie z dziećmi z zaburzeniami rozwoju języka. Ćwiczenia te są również przyjemne i przydatne dla dzieci niemających żadnych zaburzeń. Sekwencje to doskonałe ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej, uważności, koncentracji, analizowania, zapamiętywania, powtarzania. Umiejętność myślenia w określony powtarzalnością sposób umożliwia nam rozwój językowy, dostrzeganie elementów wyrazu, zdania, wypowiedzi i ułożenie ich w odpowiedniej kolejności. Sekwencje pozwalają dostrzegać relacje czasowe (wczoraj-dziś-jutro), przyczyny i skutki zdarzeń. Dziecko, które radzi sobie z analizowaniem i wykonywaniem sekwencji, jest przygotowane do nabywania i uczenia się reguł językowych. Ponadto będzie lepiej i sprawniej (a także bardziej samodzielnie) radziło sobie w życiu codziennym. Ćwiczenia sekwencji są świetną gimnastyką mózgu: pozwalają stymulować mózg stale zwiększając poziom trudności zadań, uczą analizowania materiału od lewej do prawej strony, a przez to przygotowują do nauki czytania i pisania.

Czy do ćwiczeń sekwencji potrzebne są drogie, specjalistyczne pomoce logopedyczne?
Nie! Nie musimy kupować drogich pomocy. Wystarczy nasza kreatywność i wykorzystanie w zabawie tego co dostępne i atrakcyjna dla dziecka. Rozejrzyjmy się, na pewno znajdziemy coś, co przyda nam się do zabaw.

Jak się bawić z dzieckiem w domu?

Poziom pierwszy – NAŚLADOWANIE. Dziecko dostaje gotowy ciąg znaków (zaczynamy od dwóch powtarzających się elementów) i musi go odwzorować (ważna, by zachować kierunek od lewej do prawej).
Na początku rozpoczynamy od ćwiczeń łatwych, czyli naśladowanie sekwencji dwuelementowej. Może to być naśladowanie kolorów, kształtów, kierunków, wielkości, itp.  Później możemy przejść do ćwiczeń trudniejszych, np. sekwencji trzyelementowej.

Poziom drugi – KONTYNUOWANIE. Pokazujemy dziecku część układu (zawsze powinna być to pełna sekwencja). Dziecko dokłada kolejne elementy według narzuconej przez nas zasady.

Poziom trzeci – UZUPEŁNIANIE. Prezentujemy ciąg znaków z brakującymi elementami. Zadaniem dziecka jest uzupełnić wzór.

Poziom czwarty – SAMODZIELNE TWORZENIE. Dziecko bez naszej ingerencji wymyśla i tworzy określony wzór.
 

Poziom piąty – DOSTRZEGANIE BŁĘDÓW. W zaprezentowanej wcześniej sekwencji celowo mieszamy kolejność znaków. Dziecko musi znaleźć błąd i go naprawić.

Zaprezentuję Państwu ćwiczenia z wykorzystaniem materiałów dostępnych u mnie w domu. 
Tak jak wspomniałam, mogą to być inne przedmioty. 
  •  NAŚLADOWANIE
    
  •  KONTYNUOWANIE   

(kierunki)

  •  UZUPEŁNIANIE
 

  •  DOSTRZEGANIE BŁĘDÓW




Brak komentarzy: