środa, 7 kwietnia 2021

Wesołe przygody z głoską „k”.

 Dzisiaj zapraszam do zabaw, podczas których będziemy utrwalać prawidłową wymowę głoski „k”.


WIERSZYKI DŹWIĘKONAŚLADOWCZE - podczas wypowiadania wyrazó1) dźwiękonaśladowczych „kuku, kuku, kuku” oraz „ko, ko, ko” wydłużamy wydech i kształtujemy nawyk ekonomicznego zużywania powietrza. Ponadto uwrażliwiamy słuch mowny oraz usprawniamy tylną część języka i podniebienie miękkie. Jednocześnie utrwalamy prawidłową wymowę głoski „k” w sylabach.

KUKUŁECZKA

Kukułeczka w lesie kuka,
gniazdka żonie ptaszek szuka.
- Kuku, kuku, kuku, kuku!

Wśród gałęzi ptak się kręci,
gniazdka wić on nie ma chęci.
- Kuku, kuku, kuku, kuku!

Jeszcze sobie tu pokukam,
potem gniazdka nam poszukam.
- Kuku, kuku, kuku, kuku!

Naraz patrzy: puch i kije,
mały ptaszek gniazdko wije.

- Ach z radości znów zakukam,
tego właśnie żonie szukam:
- Kuku, kuku, kuku, kuku!

Zawsze cudzych gniazd szukamy,
jaja ptakom podrzucamy!
- Kuku, kuku, kuku, kuku!

 

PIÓRA KURY

Na podwórzu gdacze kura,
że zgubiła swoje pióra.

Smutnie patrzy do lusterka,
na skrzydełka gołe zerka.
- Ko, ko, ko.

Gdacze, że piór nie ma wcale.
- Jestem goła! Niebywałe!

Jak ja się pokażę kurkom,
kogutowi no i córkom?
- Ko, ko, ko.

Wszędzie słychać jej gdakanie.
- Niech ta kura już przestanie!

Kogut tupnął mocno nogą,
zrobił minę bardzo srogą.
- Czemu głośno, kuro, gdaczesz,
czemu płaczesz wciąż i płaczesz?

- Nie patrz na mnie, koguciku,
ty masz piórek swych bez liku.

Ja straciłam swoje piórka.
Jestem goła, goła kurka!
- Ko, ko, ko.

Pójdę sobie, gdzie pieprz rośnie,
może piórko mi wyrośnie?
- Ko, ko, ko.

I biadoli dalej kura,
że zgubiła wszystkie pióra.
- Ko, ko, ko.

Kogut spojrzał rozbawiony
i tak rzekł do swojej żony:

- Tak już się w przyrodzie dzieje,
że ptak każdy z piór linieje.

Tracisz pióra, jednym słowem,
po to, by wyrosły nowe.

Za to zimą moja kurka
będzie miała ciepłe piórka!

Kura na to zagdakała:
- Będę nowe piórka miała!
- Ko, ko, ko.

I z radością znów gdakała,
przestać gdakać już nie chciała!
- Ko, ko, ko.

 

UTRWALAMY GŁOSKĘ K W WYRAZACH W NAGŁOSIE, ŚRÓDGŁOSIE I WYGŁOSIE:

NAKARM KURKĘ SŁOWAMI

Powtarzaj wyrazy. Jeśli prawidłowo wymówisz wszystkie słowa, będziesz mógł pokolorować kurę.

kapa, kanapa, kawa, kasa, kabel, kamień, kalosze, koc, koń, koza, komin, kuchnia,
makaron, oko, pokój, mleko,
mak, sok, piasek, placek, indyk,
klasa, balkon, lalka, pudełko,
kapusta, butelka, sitko, klasa, klocek, kotek, kukułka

Brak komentarzy: