środa, 22 kwietnia 2020

UTRWALANIE GŁOSKI F


  • „REMONT” - ćwiczenia usprawniające narządy mowy:

Pan Języczek postanawia wyremontować swój domek. Najpierw maluje drzwi (czubkiem języka oblizujemy wargi) i przedpokój (oblizujemy zęby). Potem przychodzi kolej na ściany (oblizujemy językiem wewnętrzną stronę policzków). Następnie maluje sufit (przesuwamy językiem po podniebieniu od zębów w kierunku gardła i odwrotnie). O, zostały jeszcze jakieś niepomalowane miejsca na suficie, trzeba to poprawić (dotykamy czubkiem języka różnych miejsc na podniebieniu). Po remoncie należy umyć okna (czyścimy językiem górne, następnie dolne zęby) i pozamiatać podłogę (przesuwamy językiem po dnie jamy ustnej). Pan Języczek wymiata kurze ze wszystkich kątów (dotykamy językiem ostatnich zębów dolnych i górnych). Wyciąga z szafy i z szuflad wszystkie rzeczy ( wysuwamy język z buzi, przesuwając nim po podniebieniu,
po górnych zębach i górnej wardze)
. Zakurzoną odzież wkłada do pralki (otwieramy szeroko buzię)
i pierze (językiem wykonujemy w buzi kółka). Wyprane i poskładane ubrania chowa do szaf (wysuwamy,
a potem chowamy język, przesuwając nim po górnej wardze, górnych zębach i podniebieniu)
i szuflad (wykonujemy rękoma ruchy przypominające zamykanie szuflady, pomaga nam w tym język — wypychamy językiem dolne zęby). Jeszcze musi wytrzepać dywan (próbujemy dotknąć językiem nosa
i brody)
i zawiesić w oknach czyste, białe firanki (dotykamy czubkiem języka wszystkich zębów po kolei).
Na stole stawia wazon z kwiatami („wąchamy kwiaty”— wdychamy powietrze nosem, wydychamy ustami). I wreszcie może usiąść wygodnie na kanapie i odpocząć (robimy z języka „kanapę” — boki i przód języka unosimy do góry, tak by na środku języka powstało wgłębienie). W domu jest czysto i przytulnie.

Źródło: A.Tońska-Mrowiec „Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne”, Gdańsk 2005.


  • „KOSIMY TRAWĘ” – dziecko wyobraża sobie, że jego buzia to kosiarka. Kosiarka musi złapać trawę, czyli górne zęby lekko zagryzają dolną wargę. Jeżeli udało się to wykonać to uruchamiamy kosiarkę (przyciskając włącznik, który jest na czubku naszego nosa) i kosimy trawę wypowiadając „ffffffff” (tak samo ćwiczymy głoskę „w”, tylko podczas koszenia trawy wypowiadamy „wwww”). Zabawa może wydawać się śmieszna, ale najważniejsze, że skuteczna i przynosząca dzieciom dużo frajdy.

Jeżeli dziecko już prawidłowo wymawia głoskę f, to teraz będziemy ją utrwalać.


  • „ZDMUCHUJEMY ŚWIECZKI NA TORCIE” – dziecko wypowiada zapisane na świeczkach sylaby: FA   FO   FU   FE   FY   FI; AF   OF   OF   EF  IF   YF; AFA   OFO   UFU   EFE   IFI   YFY. Jeżeli wypowie prawidłowo, koloruje świeczkę, wycina ją i przykleja na torcie.  





  • Utrwalanie głoski f w wyrazach i zdaniach:

fant, fakt, fala, farba, fajka, fasola, fartuch, fabryka, falbanka, fosa, foka, fotek, forma, fontanna, fortepian, futro, furtka, ferie,
szafa, żyrafa, kafel, kufer, telefon,
fotograf, szef,
flaga, flakon, fryzjer,
haft, nafta, tafla, agrafka, pantofle, szufla, alfabet
flakon perfum
fryzjerski fotel
haftowany fartuch
flanelowe pantofle
Mama farbuje fartuch.
W szafie wisi futro.
Na szafce stoi flakon perfum.
Franek ma flanelowe pantofle.
Stefan telefonuje do fabryki.

https://pl.pinterest.com/pin/547328160963512370

Brak komentarzy: