Zanim
zaprezentuję kilka ćwiczeń, które można wykonać z dzieckiem w domu to najpierw
kilka słów teorii.
Co to są
sekwencje?
To
uporządkowany, powtarzający się według określonej reguły / zasady ciąg znaków,
symboli, zdarzeń, czynności, itd. Sekwencje są elementem, który wypełnia nasze
życie, np.: mycie rąk (mydło-woda-ręcznik), ubieranie butów
(nałóż-wsuń-zasznuruj), jazda na rowerze. Kiedy chcemy napić się wody najpierw
odkręcamy butelkę, przechylamy ją i zakręcamy. Codziennie wykonujemy sekwencje
ruchów, zapamiętujemy sekwencje dźwięków (każdy usłyszany wyraz), rozpoznajemy
sekwencje znaków za pomocą wzroku.
Jak
sekwencje wpływają na rozwój mowy?
Sekwencje to
ćwiczenia, których wykonywanie bardzo angażuje i pobudza do działania lewą
(językową) półkulę mózgu. Wskazane jest prowadzenie takich ćwiczeń szczególnie
z dziećmi z zaburzeniami rozwoju języka. Ćwiczenia te są również przyjemne i
przydatne dla dzieci niemających żadnych zaburzeń. Sekwencje to doskonałe
ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowej, uważności, koncentracji, analizowania,
zapamiętywania, powtarzania. Umiejętność myślenia w określony powtarzalnością
sposób umożliwia nam rozwój językowy, dostrzeganie elementów wyrazu, zdania,
wypowiedzi i ułożenie ich w odpowiedniej kolejności. Sekwencje pozwalają
dostrzegać relacje czasowe (wczoraj-dziś-jutro), przyczyny i skutki zdarzeń.
Dziecko, które radzi sobie z analizowaniem i wykonywaniem sekwencji, jest
przygotowane do nabywania i uczenia się reguł językowych. Ponadto będzie lepiej
i sprawniej (a także bardziej samodzielnie) radziło sobie w życiu codziennym.
Ćwiczenia sekwencji są świetną gimnastyką mózgu: pozwalają stymulować mózg
stale zwiększając poziom trudności zadań, uczą analizowania materiału od lewej
do prawej strony, a przez to przygotowują do nauki czytania i pisania.
Czy do ćwiczeń
sekwencji potrzebne są drogie, specjalistyczne pomoce logopedyczne?
Nie! Nie
musimy kupować drogich pomocy. Wystarczy nasza kreatywność i wykorzystanie w
zabawie tego co dostępne i atrakcyjna dla dziecka. Rozejrzyjmy się, na pewno
znajdziemy coś, co przyda nam się do zabaw.
Jak się
bawić z dzieckiem w domu?
Poziom
pierwszy – NAŚLADOWANIE. Dziecko dostaje gotowy ciąg znaków (zaczynamy od dwóch powtarzających się
elementów) i musi go odwzorować (ważna, by zachować kierunek od lewej do
prawej).
Na początku
rozpoczynamy od ćwiczeń łatwych, czyli naśladowanie sekwencji dwuelementowej.
Może to być naśladowanie kolorów, kształtów, kierunków, wielkości, itp. Później możemy przejść do ćwiczeń
trudniejszych, np. sekwencji trzyelementowej.
Poziom drugi
– KONTYNUOWANIE. Pokazujemy
dziecku część układu (zawsze powinna być to pełna sekwencja). Dziecko dokłada
kolejne elementy według narzuconej przez nas zasady.
Poziom trzeci – UZUPEŁNIANIE. Prezentujemy ciąg znaków z
brakującymi elementami. Zadaniem dziecka jest uzupełnić wzór.
Poziom czwarty – SAMODZIELNE TWORZENIE. Dziecko bez naszej ingerencji
wymyśla i tworzy określony wzór.
Poziom piąty – DOSTRZEGANIE BŁĘDÓW. W zaprezentowanej wcześniej
sekwencji celowo mieszamy kolejność znaków. Dziecko musi znaleźć błąd i go
naprawić.
Zaprezentuję
Państwu ćwiczenia z wykorzystaniem materiałów dostępnych u mnie w domu.
Tak jak
wspomniałam, mogą to być inne przedmioty.
- NAŚLADOWANIE
- KONTYNUOWANIE
(kierunki)
- UZUPEŁNIANIE
- DOSTRZEGANIE BŁĘDÓW
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz