czwartek, 14 maja 2020

Temat dnia: Cyrk – usprawnianie narządów mowy, kształcenie słuchu fonematycznego, kształcenie prawidłowego toru oddechowego.

 
Źródło: Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne, A. Tońska-Mrowiec

  • Bajeczka „Cyrk”. Dziecko słucha bajki. Wykonuje ćwiczenia usprawniające narządy mowy oraz ćwiczenia oddechowe.
Pan Języczek postanawia wybrać się do cyrku. Przed wejściem do cyrkowego namiotu kupuje bilet (robimy „namiot” – opieramy język o dolne zęby, czubek języka układamy przy dolnych dziąsłach, następnie mocno wypychamy środek języka do przodu). W środku na ławkach siedzi już mnóstwo osób, wszyscy z niecierpliwością oczekują na przedstawienie. Zaczyna grać orkiestra (naśladujemy odgłosy różnych instrumentów: bębenka – „bum, bum”, trąbki – „tru tu tu”, skrzypiec – „la la la”). Dyryguje nią wąsaty dyrygent („dyrygujemy” – próbujemy dotknąć językiem nosa i brody, następnie dotykamy prawego i lewego kącika ust).
Najpierw na scenę wychodzi klown w kolorowym stroju. Co chwilę przewraca się o własne nogi i robi śmieszne miny (robimy śmieszne miny – zaciskając wargi, „wypychamy policzki jak chomiczek”). Następnie na arenie pojawiają się kucyki (kląskamy). Cwałują, w takt muzyki wykonują zwrot i skoki (dotykamy czubkiem języka różnych miejsc na podniebieniu). Po występie kucyków czas na tresowane słonie („słoń ma dużą trąbę, potrafi nią wszędzie dosięgnąć” – próbujemy dotknąć językiem ostatnich zębów dolnych i górnych). Teraz na cyrkową arenę wchodzą groźne lwy (otwierając szeroko buzię, ryczymy jak lew). Skaczą przez obręcz („pokazujemy obręcze” – językiem wysuniętym z buzi rysujemy w powietrzu koła). Na arenę wychodzą wszyscy artyści cyrkowi, widzowie biją im brawo („bijemy brawo” wargami – szybko otwieramy i zamykamy usta ułożone w „rybi pyszczek”).
Zadowolony pan Języczek wraca do domu. W cyrku bardzo mu się podobało.
  • Ćwiczenia słuchowe „Dwóch magików” (rozróżnianie głosek s i sz). Jeden magik wyczarowuje przedmioty z kapelusza, drugi wyciąga je spod stołu przykrytego obrusem. Przed rozpoczęciem zabawy pytamy dziecko, jakie głoski słyszy na końcu wyrazów: kapelusz, obrus. Dziecko łączy z rysunkiem kapelusza obrazki, których nazwy kończą się głoską „sz”, zaś obrazki, których nazwy kończą się głoską „s”, łączy z rysunkiem stołu przykrytego obrusem.
·       

  •  Zabawa oddechowa – „Słoń”
https://pl.pinterest.com/pin/703968985473875969/




Brak komentarzy: