środa, 13 maja 2020

Temat: Skarpetki Grzesia.


Cele:
- usprawnianie narządów mowy
- kształcenie słuchu fonematycznego
- kształcenie prawidłowego toru oddechowego
  • Bajeczka „Skarpetki Grzesia”. Czytamy dziecku bajkÄ™. W trakcie czytania dziecko wykonuje ćwiczenia usprawniajÄ…ce narzÄ…dy mowy oraz ćwiczenia oddechowe.
Grześ dostał od mamy skarpetki. Bardzo libił je nosić, nie tylko dlatego, że miały ładne i kolorowe wzorki, ale też dlatego, że zawsze przynosiły mu szczęście.
GrzeÅ› braÅ‚ udziaÅ‚ w zawodach rowerowych. Na nogach miaÅ‚ swoje ulubione skarpetki. Mocno pedaÅ‚owaÅ‚ (jÄ™zykiem wykonujemy w buzi kółka), pokonaÅ‚ pierwsze, drugie i trzecie okrążenie (czubkiem jÄ™zyka dotykamy do jednego i drugiego kÄ…cika ust). ByÅ‚ pierwszy na mecie! OkazaÅ‚ siÄ™ najlepszym kolarzem w klasie! Innym raze chÅ‚opcy urzÄ…dzili zawody w siÅ‚owaniu. GrzeÅ› zaÅ‚ożyÅ‚ przynoszÄ…ce mu szczęście skarpetki. MocowaÅ‚ siÄ™ z pierwszym kolegÄ… (podnosimy jÄ™zyk do podniebienia, jÄ™zyk „siÅ‚uje siÄ™” z podniebieniem) i wygraÅ‚! SpróbowaÅ‚ swych siÅ‚ z drugim kolegÄ… (jÄ™zyk „siÅ‚uje siÄ™” z dolnymi zÄ™bami, próbujÄ…c je wypchnąć). Też wygraÅ‚! Ech, GrzeÅ› to bardzo silny chÅ‚opiec. GrzeÅ› postanowiÅ‚ zagrać w piÅ‚kÄ™ nożnÄ…. Na boisku dobrze kopaÅ‚ piÅ‚kÄ™ (dotykamy czubkiem jÄ™zyka różnych miejsc na podniebieniu). SkierowaÅ‚ piÅ‚kÄ™ do bramki i omijajÄ…c zawodników z przeciwnej drużyny (dotykamy czubkiem jÄ™zyka na przemian górnych i dolnych zÄ™bów, zaczynajÄ…c od prawej strony), strzeliÅ‚ gola („stukamy” jÄ™zykiem o górne dziÄ…sÅ‚a). Drużyna Grzesia wygraÅ‚a i wszyscy bardzo siÄ™ cieszyli (Å›miejemy siÄ™ : ha, ha; ho, ho; hi, hi; he, he). „To dziÄ™ki moim skarpetkom” – pomyÅ›laÅ‚ GrzeÅ›. Latem chÅ‚opiec braÅ‚ udziaÅ‚ w wyÅ›cigu łódek (robimy z jÄ™zyka „łódkÄ™” – przód i boki jÄ™zyka unosimy do góry, tak by na Å›rodku jÄ™zyka powstaÅ‚o wgÅ‚Ä™bienie). Bardzo mocno wiosÅ‚owaÅ‚ (poruszamy jÄ™zykiem miÄ™dzy kÄ…cikami ust) i oczywiÅ›cie dopÅ‚ynÄ…Å‚ do mety jako pierwszy. Jego ulubione skarpetki byÅ‚y odrobinÄ™ mokre, ale szybko wyschÅ‚y w promieniach letniego sÅ‚oÅ„ca.
Niestety, nadszedÅ‚ taki dzieÅ„, że w jednej skarpetce zrobiÅ‚a siÄ™ dziura (oblizujemy jÄ™zykiem wargi wykonujÄ…c kółko). GrzeÅ› posmutniaÅ‚ (robimy smutnÄ… minÄ™), ale mama obiecaÅ‚a, że coÅ› na to poradzi. ZacerowaÅ‚a dziurÄ™ kolorowÄ… nitkÄ…. Skarpetki naal sÅ‚użyÅ‚y Grzesiowi. ByÅ‚ bardzo z tego zadowolony, że może nadal nosić skarpetki, które przynoszÄ… mu szczęście (uÅ›miechamy siÄ™).  
  • Ćwiczenie sÅ‚uchowe „PorzÄ…dki” (rozróżnianie gÅ‚osek s i z).
GrzeÅ› nie lubi robić prorzÄ…dków w swoim pokoju. Zawsze pomagajÄ… mu przy tym pacynki: Zosia i Sebastian. Zosia ukÅ‚ada na półkach wszystkie zabawki, których nazwy zaczynajÄ… siÄ™ gÅ‚oskÄ… „z”. Sebastian porzÄ…dkuje zabawki, w których nazwach sÅ‚ychać na poczÄ…tku gÅ‚oskÄ™ s. Dziecko Å‚Ä…czy z rysynkiem przedstawiajÄ…cym pacynkÄ™ ZosiÄ™ te obrazki, których nazwy zaczynajÄ… siÄ™ gÅ‚oskÄ… „z” (zeszyt, zegarek, znak, zamek), zaÅ› obrazki, których nazwy zaczynajÄ… siÄ™ gÅ‚oskÄ… „s” (smok, statek, samochód, samolot) – z rysunkiem przedstawiajÄ…cym Sebastiana.
 
  • Ćwiczenie oddechowe „WyÅ›cigi piÅ‚eczek”.
Grześ bardzo lubi brać udział w zawodach. Prawie zawsze wygrywa. Jego ulubiona zabawa to wyścigi piłeczek. Dziecko ugniata z papieru piłeczkę. To samo wykonuje rodzic. Ustawiają się na linii startu, umieszczając piłeczki na podłodze przed sobą. Na sygnał dmuchają na nie (wdwch nosem, wydech ustami). Wygrywa ta osoba, której piłeczka dotrze do mrty najszybciej.

Źródło: Języczkowe przygody i inne bajeczki logopedyczne, A. Tońska-Mrowiec


Brak komentarzy: