poniedziałek, 4 maja 2020

Temat: Wąż.


Cele:
- utrwalanie prawidłowej wymowy głoski s
- usprawnianie motoryki artykulacyjnej
- kształtowanie prawidłowego toru oddechowego

  • Zagadka (wg J. Stec, Zagadki dla najmÅ‚odszych)

„Nie chodzi, a peÅ‚za, syczy groźnie wciąż, bo to jest…” (wąż)

  •  Przypomnienie wymowy gÅ‚oski [s].

Zwracamy dziecku uwagę na to, że podczas naśladowania głosu węża wymawiając głoskę s, układa język za zębami, łączy zęby i rozchyla wargi. Przypomina o tym, by język nie wsuwał się między zęby.

  •  Gimnastyka narzÄ…dów mowy – Przygoda węża

Wąż spaÅ‚ smacznie w swojej jaskini (jÄ™zyk leży pÅ‚asko na dnie jamy ustnej). Kiedy mocniej zaÅ›wieciÅ‚o sÅ‚oÅ„ce, zaczÄ…Å‚ siÄ™ wiercić (dziecko porusza czubkiem jÄ™zyka za dolnymi zÄ™bami). ObudziÅ‚ siÄ™, podniósÅ‚ (dotyka jÄ™zykiem do dziÄ…seÅ‚ za górnymi zÄ™bami) i rozejrzaÅ‚ dookoÅ‚a (oblizuje górne i dolne zÄ™by od strony wewnÄ™trznej). ChciaÅ‚ wyÅ›lizgnąć siÄ™ ze swojej jaskini (dziecko przeciska jÄ™zyk miÄ™dzy zbliżonymi do siebie zÄ™bami), ale okazaÅ‚o siÄ™, że przejÅ›cie zablokowaÅ‚ duży kamieÅ„ (przy zÅ‚Ä…czonych zÄ™bach rozchyla i Å‚Ä…czy wargi). Po kilku próbach udaÅ‚o siÄ™ ominąć przeszkodÄ™. Wąż wyszedÅ‚ na zalanÄ… sÅ‚oÅ„cem polanÄ™ (wysuwa jÄ™zyk daleko do przodu). ZataÅ„czyÅ‚ uradowany (rozchyla usta jak przy uÅ›miechu, oblizuje wargi ruchem okrężnym) i zasyczaÅ‚ gÅ‚oÅ›no (wymawia sss…).

  •  Zabawa oddechowa – TaÅ„czÄ…ce węże. Wykonujemy papierowe węże i zawieszamy je na nitkÄ™ (instruktaż wykonania węża: https://www.youtube.com/watch?v=fuUiuW-ubiQ). Polecamy dziecku dmuchać na niego delikatnie ciÄ…gÅ‚ym strumieniem powietrza, tak aby zaczÄ…Å‚ ,,taÅ„czyć” (obracać siÄ™ w kółko).
  • Gra planszowa z gÅ‚oskÄ… s. Dziecko rzucajÄ…c kostkÄ… i przesuwajÄ…c swój pionek Nazywa obrazek zwraca uwagÄ™ na prawidÅ‚owÄ… wymowÄ™ gÅ‚oski s.
    https://br.pinterest.com/pin/603763893779541516
  •       Karta pracy
    Ewa Bielecka-Nowakowska „Zeszyt ćwiczeÅ„ logopedycznych” 
     

Brak komentarzy: