poniedziałek, 4 maja 2020

Temat: Wąż.


Cele:
- utrwalanie prawidłowej wymowy głoski s
- usprawnianie motoryki artykulacyjnej
- kształtowanie prawidłowego toru oddechowego

  • Zagadka (wg J. Stec, Zagadki dla najmłodszych)

„Nie chodzi, a pełza, syczy groźnie wciąż, bo to jest…” (wąż)

  •  Przypomnienie wymowy głoski [s].

Zwracamy dziecku uwagę na to, że podczas naśladowania głosu węża wymawiając głoskę s, układa język za zębami, łączy zęby i rozchyla wargi. Przypomina o tym, by język nie wsuwał się między zęby.

  •  Gimnastyka narządów mowy – Przygoda węża

Wąż spał smacznie w swojej jaskini (język leży płasko na dnie jamy ustnej). Kiedy mocniej zaświeciło słońce, zaczął się wiercić (dziecko porusza czubkiem języka za dolnymi zębami). Obudził się, podniósł (dotyka językiem do dziąseł za górnymi zębami) i rozejrzał dookoła (oblizuje górne i dolne zęby od strony wewnętrznej). Chciał wyślizgnąć się ze swojej jaskini (dziecko przeciska język między zbliżonymi do siebie zębami), ale okazało się, że przejście zablokował duży kamień (przy złączonych zębach rozchyla i łączy wargi). Po kilku próbach udało się ominąć przeszkodę. Wąż wyszedł na zalaną słońcem polanę (wysuwa język daleko do przodu). Zatańczył uradowany (rozchyla usta jak przy uśmiechu, oblizuje wargi ruchem okrężnym) i zasyczał głośno (wymawia sss…).

  •  Zabawa oddechowa – Tańczące węże. Wykonujemy papierowe węże i zawieszamy je na nitkę (instruktaż wykonania węża: https://www.youtube.com/watch?v=fuUiuW-ubiQ). Polecamy dziecku dmuchać na niego delikatnie ciągłym strumieniem powietrza, tak aby zaczął ,,tańczyć” (obracać się w kółko).
  • Gra planszowa z głoską s. Dziecko rzucając kostką i przesuwając swój pionek Nazywa obrazek zwraca uwagę na prawidłową wymowę głoski s.
    https://br.pinterest.com/pin/603763893779541516
  •       Karta pracy
    Ewa Bielecka-Nowakowska „Zeszyt ćwiczeń logopedycznych” 
     

Brak komentarzy: